• 5 september 2022
  • Leestijd: 5 minuten

Cursus Matrijzen voor kunststoffen B: antwoorden op de meest gestelde vragen

Artikel1 afbeelding1

Het ontwikkel- en aanmaaktraject van een kunststof spuitgietproduct en de bijbehorende spuitgietmatrijs is een echt specialisme. Veel productontwerpers en engineers volgen daarom onze cursus Matrijzen voor kunststoffen B. Hieronder een greep uit de meest gestelde vragen én het antwoord daarop.

1. Wat is de hoofdreden om deze matrijzencursus te volgen?

Voor de ontwikkeling van een goed maakbaar kunststof spuitgietproduct, de bijbehorende spuitgietmatrijs en een efficiënt spuitgietproces is brede kennis nodig. Een spuitgietmatrijs is een gereedschap waar vaak maar één exemplaar van bestaat. De kans op mislukking is groot met aanzienlijke financiële consequenties. Het volgen van deze cursus doorloopt alle stappen van het ontwikkelproces. Beginnersfouten worden vermeden en kansen worden optimaal benut om een efficiënt matrijsconcept te ontwikkelen voor een kwalitatief hoogwaardig kunststof spuitgietproduct.

2. Hoe ziet het lesprogramma eruit?

Het lesprogramma volgt een logische opbouw binnen de hoofdonderwerpen: productontwerp, procesinrichting, matrijsconstructie, matrijzenbouw, calculatie en management.

3. Hoeveel lessen zijn er?

De cursus bestaat uit 20 klassikale lesbijeenkomsten en 1 examendag.

4. Wie zijn de docenten?

Het docententeam bestaat uit specialisten binnen het vakgebied met ruime ervaring vanuit de dagelijkse praktijk:

  • Dick van de Wetering – R&D manager bij VDL Kunststoffen BV
  • Paul van der Linden – Business Development Manager bij Jalema BV
  • Hans Ruijs – Senior Engineer Plastics bij Moba Group
  • Een gastdocent zal voor de module Spuitgiet simulatie de theorie behandelen en live een simulatie uitvoeren van een eindopdracht.

5. Waar worden de lessen gegeven?

De cursus start in principe altijd begin oktober op twee locaties (Utrecht en Veldhoven). Dit is mede afhankelijk van het aantal inschrijvingen per locatie. Het kan voorkomen dat, in overleg, de cursus op slechts één locatie wordt geconcentreerd. In 2020-2021 is de cursus op locatie gestart maar door omstandigheden (COVID-19) was er de noodzaak om de cursus online te vervolgen. Overigens is het examen altijd in Veldhoven.

Het gebouw van Mikrocentrum in Veldhoven

Het gebouw van Aristo Utrecht Lunetten

6. Waarom worden er eindopdrachten gemaakt?

Kort na de start van de cursus worden er groepjes samengesteld van 3 tot 5 deelnemers, die binnen een multidisciplinair team een groepsopdracht uitwerken. De cursist krijgt op deze manier inzicht hoe een matrijs project aangepakt wordt en hoe de verschillende stappen binnen dit ontwikkelproces worden uitgewerkt. Een cursist leert dan met andere teamleden een planning en taakverdeling te maken. De cursisten zoeken informatie op aan de hand van tabellen, databases, handboeken, uitgaven, leveranciersgegevens en maken berekenen aan de hand van formules en rekenbladen. Deze informatie maakt deel uit van het lesmateriaal, zoals lesmappen en digitaal leerportaal. Gedurende het gehele traject is er steeds afstemming met de klant, oftewel het docententeam.

7. Hoe komt de groepsindeling voor de eindopdracht tot stand?

De eerste docent zal de groep samenstellen aan de hand van de functie van de cursisten om zo tot een disciplinaire teamsamenstelling te komen. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het bedrijf en de regio van de cursisten. De teamleden hebben veelvuldig contact voor- en na de les, via een WhatsApp-groep, Teams of Zoom en het forum op het online leerportaal.

Hoe ziet het lesmateriaal eruit?

Er wordt gebruik gemaakt van geprint lesmateriaal en een online leerplatform. Het geprinte lesmateriaal ontvangen de cursisten tijdens de eerste les en het online leerplatform is 1-2 weken voor de start van de cursus beschikbaar. Op deze manier beginnen de cursisten goed geïnformeerd en voorbereid aan de cursus, wat zorgt voor een vliegende start. Het leerportaal is opgebouwd uit:

  1. Inleiding, wat wordt er behandeld en waarom?
  2. Individuele voorbereiding, bestaande uit een syllabus
  3. Klassikale bijeenkomst, door middel van een presentatie
  4. Huiswerkopdracht, die de les erna behandeld wordt
  5. Meerkeuzevragen, door middel van een zelftest om te kijken de informatie goed begrepen is
  6. Infotheek, met extra informatie en verdieping

Het online leerportaal heeft naast standaard lesmateriaal ook verdiepingsstof

9. Wat als mijn rekenvaardigheid en tekenvaardigheid te wensen overlaat?

Voor het volgen van deze cursus is goede rekenvaardigheid een pré. Indien de potentiele cursist denkt over onvoldoende rekenvaardigheid te beschikken of het al weer wat langer geleden is, adviseren wij om als voorbereiding de cursus Rekenvaardigheden voor technici of de cursus Rekenen voor constructeurs te volgen. Om aan de cursus goed te kunnen deelnemen, is het zelf kunnen maken van een CAD-tekening geen vereiste. Tekeninglezen uiteraard wel.

10. Wat is de meest gehoorde feedback van oud-cursisten?

Oud-cursisten vinden dat het een cursus is waarbij in een relatief korte tijdsperiode intensief wordt gestudeerd en veel bruikbare informatie wordt opgedaan, die meteen in de eigen praktijk kan worden benut. Ook het deel uitmaken van een team en het toewerken naar een tastbaar eindresultaat wordt als een grote plus gezien.

Indien er toch nog vragen zijn, aarzel dan niet om contact op te nemen met de Opleidingsmanager, Barend Blom of de Adviseur Opleidingen, Rianne Franken.

Meer weten over Matrijzen voor kunststoffen B?

Leer plannen en overleggen binnen een projectteam en raak vertrouwd met het berekenen en simuleren van onderdelen en processen.

Bekijk de cursus hier

Over de schrijver

Barend Blom

Barend Blom

Programmamanager Opleidingen | Mikrocentrum