• 13 juli 2017
  • Leestijd: 6 minuten

22 tips om u als kunststofverwerkend bedrijf te onderscheiden (deel 2/3)

Cursus spuitgieten1

De kunststofverwerkende industrie kampt momenteel met personeelskrapte: er is veel vraag naar vakspecialisten maar het aanbod is schaars. Om toch goed personeel te vinden, is het belangrijk om u als kunststofverwerkend bedrijf te onderscheiden. Mijn naam is Barend Blom, Opleidingsmanager Kunststof- en Matrijstechnologie. Vanwege mijn netwerk kom ik in contact met veel spuitgieters en kunststofverwerkende bedrijven die hun ervaringen met mij delen. In deze blogreeks deel ik dan ook graag 22 tips waarmee u succesvol nieuwe collega’s kunt werven. 

In deze blog staat (online) communicatie centraal

In de vorige blog deelde ik mijn eerste 8 tips rondom beleid, stagiaires en samenwerkingen. In dit tweede deel, deel ik tips rondom arbeidsmarktcommunicatie, online vindbaarheid en offline wervingsactiviteiten

9. Laat vooral uw toegevoegde waarde en kracht zien!

Er wordt niet alleen “gemaakt” in uw bedrijf, er wordt ook ontworpen, ontwikkeld, meegedacht, getest, gevalideerd, ontzorgd, geassembleerd, geoptimaliseerd en verpakt. Kortom; er wordt in de keten een heleboel waarde toegevoegd. De medewerkers zijn vakspecialisten en beschikken niet alleen over “handjes” maar over een pakket van kennis, kunde en inzet

10. Arbeidsmarktcommunicatie nieuwe stijl

Een vacature aanmelden en afwachten is een mogelijkheid maar verwacht hier geen wonderen van.  Regelmatig zie ik vacatures in het vakgebied voorbijkomen en verbaas me keer-op-keer. Vooral over de clichématige en saaie opsommingen van eisen waaraan de kandidaat (of het talent) moet voldoen: vakkennis in huis hebben, flexibel zijn, bereid zijn in ploegendiensten te werken, stressbestendig zijn, zelfstandig kunnen werken, etc.

In deze vacatureteksten mis ik een belangrijk aspect, namelijk het antwoord op de vraag: wat maakt het bedrijf eigenlijk zo mooi? Wat maakt de producten uniek? Wat zijn de ambities van het bedrijf? Wie werken er? Wat is het aanbod van de werkgever? Het is niet moeilijk om te midden van deze copy & paste vacatureteksten onderscheidend te zijn. Laat in een video bijvoorbeeld de toekomstige werkplek zien, het testcentrum of het grondstoffenmagazijn en laat directe collega’s vertellen waarom het zo’n mooie baan is en wie de kandidaat gaat inwerken of coachen. Maak melding van interessante producten die lopen of van start gaan. Biedt de kandidaat iets origineels, zoals een perfecte parkeervoorziening voor e-bikes of motoren of een uitstekende douchegelegenheid voor sportieve collega’s die op de racefiets of mountainbike komen.

11. Zorg voor een goede vindbaarheid en duidelijke website

Goede vindbaarheid op het internet is een must om gevonden te worden door kandidaten. Dat geldt niet alleen voor (potentiële) stagiaires, afstudeerders, werknemers, klanten en relaties. Zorg voor een frisse, makkelijk te navigeren en actuele website. Het is pijnlijk als onder het kopje nieuws alleen berichten staan uit 2012. Zou u zelf bij zo’n bedrijf op gesprek gaan? En een inkoppertje: maar plaats uw vacatures op uw website. Maak hierbij gebruik van duidelijke tussenkoppen en houd bij het schrijven van de tekst vooral in gedachte: wat levert het de kandidaat op, in plaats van wat levert het mij als bedrijf op. Denk dus outside in, in plaats van inside out!

12. Maak gebruik van de kracht van social media

Maak gebruik van social media als Facebook en Instagram, vooral jongeren (< 30 jaar) zijn erg actief op deze kanalen. Laat op uw pagina zien wie uw bedrijf is: film of fotografeer leuke activiteiten (zoals uw personeelsfeest, vrijdagmiddagborrel of andere buitenwerkse activiteiten), maak video’s met collega’s over hun werkzaamheden en (werkgerelateerde) passies en vertel wat uw bedrijf uniek maakt. Kortom: geef uw bedrijf een gezicht. Vraag ook uw medewerkers deze posts te delen om uw bereik te vergroten en maak gebruik van relevante hashtags (vooral op Instagram). U hoeft als bedrijf niet op alle platformen actief te zijn, maar kies de kanalen waarvan u denkt en weet waar uw kandidaten op actief zijn. Kies er één en deel op die manier nieuws binnen- en buiten uw netwerk. Sociale media zijn gratis en snel. En die vacature had u toch al op uw website staan dus dat gaat in een moeite door ...

13. Houd een open dag

U heeft een mooi bedrijf? Laat letterlijk zien wat u in huis heeft! Een mooi moment om tevens relaties, partners en kinderen de werkplek en product te laten zien. Een absolute win-win situatie. Leer uw bedrijf door de ogen van anderen bekijken en kom tot verrassende inzichten. En deel een samenvatting of foto’s en video’s op uw sociale mediakanalen en website. Zo krijgen mensen die niet geweest zijn, toch een indruk van uw bedrijf.

14. Zorg voor een professionele uitstraling

Het is erg belangrijk om als bedrijf een professionele indruk te maken. Dat geldt zowel voor de werving van klanten als in toenemende mate voor (toekomstige) werknemers en relaties (ambassadeurs). Een schone, veilige werkplek is niet meer dan een vereiste en daar horen ook goede ventilatie, daglicht en een frisse uitstraling bij. Het kan een pré zijn als er echt werk gemaakt wordt van duurzaam ondernemen (ontwerp, recycling, energiebesparing, beperkt geluidsniveau, etc.). Weinig spuitgieters hebben een voorkeur om te werken met oude afgeschreven machines en apparatuur. Denk ook aan goed zittende vlotte bedrijfskleding, lockers en douchegelegenheid.

15. Zorg goed voor uw huidig personeel

Zo vanzelfsprekend dat we het vaak bijna vergeten. Zorgen dat u uw werknemers binnenboord houdt is minstens zo belangrijk. Het is nuttig om regelmatig werkgesprekken op de agenda te zetten, ideeën uit te wisselen en opleidingsbehoeften of carrière ambities te toetsen. Vaak zit het grootste talent in de mensen die u al hebt. Het gras is vaak niet groener bij de aan de overkant. Ook draagt het goed zorgen voor uw eigen personeel bij aan ambassadeurschap. Tevreden en blije medewerkers zijn meer bevlogen en stralen dit dan ook uit naar buiten toe.

Lees ook de laatste blog!

Met de 7 tips in de volgende blog zet u uw bedrijf zowel online als offline meer in de schijnwerpers. In het volgende deel ik tips over training en persoonlijke ontwikkeling. Benieuwd naar (opleidings)advies of wilt u ervaringen uitwisselen?

Over de schrijver

Barend Blom

Barend Blom

Programmamanager Opleidingen | Mikrocentrum