• 8 november 2023
  • Leestijd: 4 minuten

Kwaliteitsverbetering: hoe groot is jouw verbetervermogen?

Kwaliteitsverbetering

Veel organisaties worstelen met de vraag: “Hoe gaan we onze kwaliteit verbeteren?” Dit verwijst concreet naar het vergroten van het vermogen om aan kwaliteitseisen te voldoen. Kwaliteitsverbetering is vaak het beste in projectvorm te organiseren, waarbij het management, de methodiek en de samenwerking allemaal van belang zijn. Benieuwd hoe je jouw verbetervermogen kunt vergroten? Onze docent Wouter Mollers helpt je graag op weg.

Wat is kwaliteitsverbetering?

Kwaliteitsverbetering, ook wel quality improvement genoemd, is een deelvakgebied binnen het meeromvattende Kwaliteitsmanagement vakgebied. Volgens de ISO 9000:2015 norm zijn deze begrippen tegenwoordig als volgt gedefinieerd:

  • Kwaliteitsmanagement:
    management met betrekking tot kwaliteit
  • Kwaliteitsverbetering:
    aspect van kwaliteitsmanagement gericht op het vergroten van het vermogen om te voldoen aan kwaliteitseisen

Deze definitie van ‘kwaliteitsverbetering’ is (nog altijd) gebaseerd op de definitie van Philip B. Crosby. Deze Amerikaanse quality engineer was de eerste die ‘kwaliteit’ heel effectief definieerde als ‘het voldoen aan kwaliteitseisen’. Het belang van ‘kwaliteitsverbetering’ is bekend geworden als onderdeel van de zogenaamde Trilogie van Joseph M. Juran. Volgens deze Roemeens-Amerikaanse managementconsultant bestaat ‘kwaliteitsmanagement’ namelijk uit ‘Quality Planning, Quality Control en Quality Improvement’. Over kwaliteitsverbetering zei Juran onder andere het volgende:

  • ‘All improvement happens project by project and in no other way.’
  • ‘Every successful quality revolution has included the participation of upper management. We know of no exceptions.’

Hiermee doelde hij met name op de zogenaamde doorbraakverbetering, een manier van verbeteren die fundamenteel anders is dan de zogenaamde incrementele verbetering (Kaizen). 

De incrementele verbetering betreft het (continu) implementeren van kleine, geleidelijke veranderingen over een lange tijd. Deze vorm van verbeteren heeft een laag risico, betrekt veel medewerkers en levert als geheel een grote bijdrage aan het verbetervermogen. Voorbeelden van incrementele verbeteringstechnieken zijn:

  • Quality Circles is een Lean concept waarbij kleine groepjes regelmatig samenkomen om binnen hun invloedssfeer hun proces te verbeteren.
  • Team Evaluations is een concept waarbij een team haar functioneren aan het eind van een activiteit evalueert, bijvoorbeeld aan de hand van 3 simpele vragen:
    1. Wat ging er goed?
    2. Wat ging er minder goed?
    3. Wat gaan we de volgende keer beter doen?

Doorbraakverbetering (Kaikaku)

De doorbraakverbetering is het (discontinu) implementeren van grote, plotselinge veranderingen in een korte tijd. Deze vorm van verbeteren heeft een hoog risico, maar levert ook meer op wanneer het succesvol wordt uitgevoerd. Tevens hoeft men wat minder rekening te houden met allerlei problemen vanuit het verleden. Voorbeelden van doorbraakverbeteringstechnieken zijn:

  • Reengineering is een Business Process Management (BPM) concept waarbij (een deel van) een organisatie en/of proces volledig opnieuw ontworpen wordt.
  • Kaizen Blitz is een Six Sigma concept waarbij een samengesteld team in een relatief korte tijd (typisch 3-5 dagen) een werkende oplossing creëert voor een urgent probleem.

Kwaliteitsverbetering in projectvorm

Met name de doorbraakverbetering kan het beste in projectvorm worden georganiseerd, aangezien een project ‘een tijdelijke onderneming is om een uniek product, dienst of resultaat te creëren’ (zie het boek: PMI (2017), A Guide to the PROJECT MANAGEMENT BODY OF KNOWLEDGE - Sixth Edition). Hierbij zijn het management, de methodiek en de samenwerking allemaal van belang, bijvoorbeeld:

  • Hoe kunnen we onze verbeterprojecten goed kiezen en opzetten?
  • Welke methodiek gaan we voor welk verbeterproject toepassen?
  • Hoe kunnen we onze verbeterprojecten goed leiden?
  • Hoe kunnen we binnen onze verbeterprojecten goed samenwerken?
  • Hoe kunnen we onze verbeteringen borgen in up-to-date documentatie?

Quality leadership bij Mikrocentrum

De zogenaamde Leadership Track van Mikrocentrum geeft in detail (mede) invulling aan de projectmatige kant van kwaliteitsverbetering door middel van rolgebaseerde cursussen. Op deze manier kunnen alle medewerkers van jouw organisatie aanvullend aan elkaar worden opgeleid. Iedereen kan zijn/haar eigen rol goed invullen en begrijpt de raakvlakken met de andere functionele rollen en groepen. Een aantal van deze cursussen zijn: 

Benieuwd naar het volledige cursusaanbod op het gebied van kwaliteitsmanagement? Ga dan naar het cursusoverzicht. Benieuwd welke cursus het beste bij je past? Neem dan voor een vrijblijvend opleidingsadvies, contact op met onze afdeling Opleidingen.

Meer weten over onze cursussen voor kwaliteitsverbetering?

Onze cursussen en evenementen binnen 'Quality, Safety & Improvement' helpen je bij het up-to-date kennis houden van de laatste richtlijnen, methodieken en kwaliteitsnormen.

Bekijk ons cursusaanbod