• 12 januari 2016
  • Leestijd: 3 minuten

Gereedschapskist voor technische specialisten

Communicatie op de werkvloer

Een techneut beheerst zeer specifieke tools in zijn vak. Dat is ook zijn passie. Om de kern van zijn vak over te dragen naar zijn manager, collega of klant, heeft hij hele andere tools nodig, namelijk communicatie tools. Mijn naam is Bas Vaessen en ik voer in mijn vak, mijn passie al meer dan 25 jaar uit. In de rol van trainer, trainingsacteur en coach weet ik hoe moeilijk het soms is voor de technisch specialist om zijn kennis en inzichten over te dragen. ‘Het gaat toch om de inhoud’, is wat ik vaak terug hoor. Mijn antwoord hierop is: ‘Nee’.

In de communicatietrainingen van Mikrocentrum, zoals de training Communicatie op de werkvloer en Communicatie voor engineers deel 1 wordt gewerkt aan de communicatietools. Het gaat erom die tools en vaardigheden die ervoor zorgen dat u uw vak kunt overdragen zo te ontwikkelen, zodat de ander doet wat voor u nodig is. Zo wordt het beste resultaat behaald.

Vier niveaus

Bij communicatie is altijd een zender en een ontvanger nodig. De zender communiceert een boodschap naar de ontvanger. Iedere communicatie bevat een boodschap op vier niveaus: inhoud, structuur, interactie en emotie. De inhoud is gelijk aan uw vak en de structuur heeft te maken met de volgorde waarop u delen van de boodschap overdraagt. Als deze twee niveaus worden geaccepteerd door de ontvanger, dan heeft u een prettig gesprek. In de trainingen die ik uitvoer gaan we onderzoeken wat er in de gesprekken gebeurt die niet aangenaam zijn, dus waar de niveaus 3 en 4 niet optimaal worden ingezet. Maar eerst benoemen we wat er wel goed gaat.

De Roos

In mijn ervaring gaat het mis in de communicatie op het niveau van interactie en emotie. Een prachtig hulpmiddel om de interacties in kaart te brengen is de Roos van Leary. De Amerikaanse psycholoog Timothy Leary heeft de manier hoe mensen met elkaar omgaan in een windroos geplaatst. Hij gebruikt hierin twee assen.

  1. De wijze van invloed: Boven en Onder
  2. De wijze van coöperatie: Tegen en Samen.

De Roos

Een voorbeeld

Wat gebeurt er met uw gevoel als een collega u als volgt benadert:

  • Collega: Hé, jij (met luide stem en geïrriteerde toon), wat is dit een onzinnig rapport.
  • U: (Schrikt, kijkt verbaast) Maar ik heb precies gedaan wat je mij hebt gevraagd.
  • Collega: Jeetje, dan heb je niet goed geluisterd. (Draait met zijn ogen).
  • U: Maar ik heb precies opgeschreven wat jij hebt gevraagd. (Geïrriteerd)
  • Collega: Nou, dan zal ik het nog eens heel duidelijk tegen je zeggen (op verontwaardigde toon).

Tot zover de dialoog. Dit gesprek kan uiteindelijk escaleren. Op inhoudsniveau gaan ze hier niet snel uitkomen en in de communicatie gaat het hier mis omdat de collega u aanspreekt op een onaangename toon.

De training Communicatie op de werkvloer volgen?

Komt uw boodschap niet altijd over bij uw collega’s of leidinggevenden? Tijdens de training Communicatie op de werkvloer traint u uw communicatievaardigheden en gaat u aan de slag met gesprekstechnieken.

Bekijk de training hier

Over de schrijver

Bas Vaessen

Bas Vaessen

Trainer, trainingsacteur en coach | Mikrocentrum

Geeft diverse trainingen en cursussen op gebied van communicatie, verandermanagement, stemontwikkeling en leidinggeven.