• 7 februari 2022
  • Leestijd: 5 minuten

Power skills in de tech zijn onmisbaar

Arielle van Gestel

Om als techbedrijf succesvol te kunnen innoveren zijn technische kennis, maar zeker ook sociale vaardigheden onmisbaar. Ariëlle van Gestel is docent bij Mikrocentrum en expert op het gebied van leiderschapsvaardigheden. In 2022 won zij als eerste vrouw de Kees Kooij Award: een award die door Mikrocentrum elk jaar wordt toegekend aan een docent die een speciale bijdrage leverde. “Ik werd er totaal door overvallen.”

Donderdag 16 december 2021: het zou een dag net zoals andere dagen moeten worden. Maar Van Gestel wist dat het anders zou lopen toen ze door de gangen van Mikrocentrum heen wandelde en door haar collega’s werd meegevraagd naar de podiumzaal. Voor ze het wist had Van Gestel de Kees Kooij Award in handen. “Ik heb de prijs heel vaak uitgereikt zien worden aan mijn collega’s en kon niet geloven dat ik daar ineens stond, als eerste vrouw, als vreemde eend in de bijt als het ware. Ik werd er totaal door overvallen.” 

Al 15 jaar zet Van Gestel zich bij Mikrocentrum in om persoonlijke leiderschapsvaardigheden te vergroten bij technici. Waar vroeger de focus vooral op de techniek lag, is er nu in de hightech industrie steeds meer aandacht voor het sociale aspect van innovatie. De uitreiking van de award onderstreept het van belang ervan. Van Gestel: “De award is niet alleen een erkenning voor mezelf en mijn werk, maar voor soft skills in de technische wereld, wat echte ‘power skills’ zijn. Technologie is de motor voor innovatie, maar power skills zorgen ervoor dat een organisatie als een krachtig geheel samenwerkt.”

Leiderschapstrainingen

Aan sociale vaardigheden wordt er bij Mikrocentrum tijdens de leiderschapstrainingen dan ook veel aandacht besteed. Hierbij worden mensen uit de hightech- en maakindustrie bij elkaar gebracht en leren zij over communicatie- en leiderschapsvaardigheden en persoonlijke effectiviteit. De inhoud van de trainingen wordt afgestemd op de uitdagingen die specifiek spelen in een technische omgeving.

“Het is altijd mooi om te zien dat er tijdens de trainingen een wereld opengaat voor mensen”, zegt Van Gestel. Op het moment dat een leidinggevende te weinig aandacht besteed aan power skills zullen er problemen ontstaan, legt ze uit. “De meeste problemen in organisaties ontstaan door miscommunicatie. Hoe bouw je goede relaties op met mensen uit je bedrijf? En hoe krijg je ze mee in de beslissingen die je neemt? Als je niet werkt aan je sociale intelligentie dan zul je onbedoeld ziekmakende processen in gang zetten. Je krijgt dan te maken met meer ziekteverzuim en burn outs. Hoeveel verbinding er is tussen collega’s in een organisatie bepaalt of zij met plezier naar hun werk gaan. Als je de juiste condities creëert op de werkvloer dan is er ruimte om als bedrijf verder te evolueren en vervolgstappen te zetten.”

“En wat ik het allerleukste vind aan mijn vak”, voegt Van Gestel toe, “is dat ik een stukje bijdraag in het ontwikkelen van het zelfbewustzijn.” Want niet alleen de organisatie wordt beter van een leider met sociale skills. “Hoe zit jij zelf eigenlijk in elkaar? Mensen komen zichzelf echt tegen tijdens de trainingen. Dat is ontzettend mooi om te zien.”

Het verbinden van eilandjes

Sinds 2006 geeft Van Gestel trainingen aan verschillende techbedrijven, onder meer aan 500 teamleiders van DAF Trucks: een technologische onderneming en vooraanstaande fabrikant van bedrijfswagens in Europa. Tijdens die trainingen ziet ze terug hoe progressie op het gebied van leiderschapskills in de praktijk zorgt voor een verbeterd functioneren van het bedrijf. “Waar teams van DAF soms eerst als afzonderlijke eilandjes fungeerden, zie je nu dat collega’s van het ene team, collega’s van andere teams, bijvoorbeeld werkzaam in andere fabrieken, gaan opzoeken. Dan wordt er gevraagd: hé collega, ik loop tegen dit probleem aan, kun jij me daarbij helpen? Er is dus veel meer sprake van saamhorigheid. Daardoor komen ze tot creatieve oplossingen.”

‘Een bedrijf is een organisme’

Kortom, een van de belangrijkste lessen die leidinggevenden in de oren moeten knopen is: “Je hebt te maken met mensen, en mensen zijn geen machines. Je moet een organisatie meer zien als een organisme waarbij er steeds gekeken moet worden naar de behoeftes van iedereen. Pas dan kun je als organisatie goed functioneren. Gelukkig zie ik dat daar steeds meer aandacht voor komt.”

Met het winnen van de award hoopt van Gestel een voorbeeld te zijn voor anderen met een passie voor power skills in de techwereld, ook voor andere vrouwen. “Mannen en vrouwen hebben soms net weer andere kwaliteiten, en een breed scala aan kwaliteiten is juist iets wat de hightech industrie goed kan gebruiken. Diversiteit moeten we omarmen. Ik ben er van overtuigd dat ik niet de laatste vrouw ben die de award zal winnen.”

Aan de slag met de ontwikkeling van power skills?

Bekijk ons cursusaanbod