• 16 november 2015
  • Leestijd: 3 minuten

Interview met Jan Jaap Krikke, vakdocent optica en advanced optics

Fotonica en optica

Jan Jaap Krikke studeerde technische natuurkunde en aansluitend verdiepte hij zich in moderne optica. Daarna kwam hij bij ASML terecht, waar hij inmiddels vanaf het jaar 1999 werkt. Aanvankelijk houdt hij zich bezig met de ontwikkeling van de optische systemen, maar inmiddels focust hij zich op de integratie met het hele systeem waar optica deel van uitmaakt.

In de begintijd bij ASML kreeg hij de kans om optica cursussen te gaan geven en inmiddels is hij al vanaf het jaar 2000 docent bij Mikrocentrum. Krikke verteld hierover:
“Ik kwam ermee in aanraking via een collega, die had er te weinig tijd voor en vroeg of ik het van hem over wilde nemen. Het leek me wel leuk om uit te proberen, want ik had tijdens mijn studie overwogen om leraar te worden. In het begin waren het allemaal bedrijfsinterne cursussen maar na een paar jaar werd de cursus ook in het open traject ook aangeboden. In het jaar 2011 ben ik ook gestart met de cursus Advanced Optics, op een wat hoger abstractieniveau.”

Trends en ontwikkelingen

“Vooral in meetapparatuur is dankzij de inzet van lasers veel gebeurd. Dat komt o.a. door het gebruik van lasersystemen, die aanzienlijk goedkoper zijn geworden. Er wordt ook op steeds meer plaatsen gebruik gemaakt van licht, ook in alledaagse toepassingen.”

Aansluiting in het onderwijs

“Ik sluit aan op de ontwikkelingen door toch bij de theoretische basis te beginnen maar ook aan de hand van voorbeelden zaken uit te leggen. Zo kan ik aan de hand van de regenboog een aantal fysische optische principes uitleggen. Leuk gevolg van het beter begrijpen van de fysica is dat je dan ook meer ziet, zoals een dubbele regenboog waarbij de kleuren van die tweede regenboog zijn omgedraaid. Daarnaast hebben we ook een aantal practica waarmee we proefjes doen en dingen meten.”

Aansluiting op werksituatie

“Veel deelnemers hebben in hun werk te maken met optische systemen die ze moeten gebruiken. Ze willen dan de achterliggende principes snappen om zodoende mee te kunnen praten over bijvoorbeeld de specificaties van hun productontwerp.

Iedereen heeft zo zijn eigen specifieke vraag, afhankelijk van zijn werk en achtergrond. Zoals engineers in de mechanica of elektronica die met sensoren te maken hebben en er systemen omheen moeten ontwerpen. Die willen dan snappen hoe een dergelijke sensor dan werkt. Of voor medewerkers die een stuk optica inzetten als meet instrument. Iedereen haalt er wel wat uit. “

Resultaat

“Ik ben er trots op dat we de complexe en theoretische stof begrijpelijk hebben kunnen maken voor onze cursisten en we goede experimenten hebben in die heel veel toevoegen aan de theorie. De deelnemers ontdekken tegen welke problemen je aanloopt bij het maken van een systeempje, bijvoorbeeld een interferometer, en ervaren het eureka momentje als ze het dan toch op weten te lossen. Dat is erg leuk en dat zijn de dingen waar je het voor doet. Juist door die combinatie van theorie en het practicum zorg je ervoor dat het beklijft.“

Ontdek hoe de onderdelen van een optisch systeem met elkaar kunnen samenwerken

Leer werken met optische instrumenten en maak kennis met onderwerpen als MTF, polarisatie, dubbele breking, interferentie, buiging van licht, aberraties, lasers en laserveiligheid.

Bekijk ons cursusaanbod

Over de schrijver

Mikrocentrum

Mikrocentrum