• 17 juli 2023
  • Leestijd: 7 minuten

Het High Tech Platform: al 40 jaar bruggen bouwen tussen MKB'ers en OEM'ers

HTP LinkedIn 40 jaar Maarten v2

Een platform voor, door en met de gehele hightech- en maakindustrie. Met deze gedachte werd in 1983 door Mikrocentrum het High Tech Platform opgericht. Een platform waar verbindingen worden gelegd, samenwerkingen gesmeed en kennis gedeeld. Uitgegroeid tot 600 leden, mag het High Tech Platform dit jaar 40 kaarsjes uitblazen. Een mooi moment om daar samen met de leden en de bevriende netwerken op terug te kijken en te proosten op de volgende 40 jaar. Maarten Roos, manager High Tech Platform bij Mikrocentrum, vertelt in zijn interview meer over '40 jaar High Tech Platform' en zijn visie over de ontwikkelingen binnen de hightech- en maakindustrie en de toekomstperspectieven. 

'Begin 2022 ben ik begonnen als manager van het High Tech Platform bij Mikrocentrum, met 600 leden een van de grotere bedrijvennetwerk in de high tech maakindustrie. Dit jaar viert het High Tech Platform zijn 40-jarig bestaan, een mooie gelegenheid om mijn visie op het Platform uit de doeken te doen.'

Als technisch bedrijf is het geweldig om deel uit te maken van de razendsnelle ontwikkelingen in de sector” Maarten Roos, High Tech Platform Manager

Wist jij dat het High Tech Platform werd opgericht op ongeveer hetzelfde moment dat de allereerste personal computer op de markt werd gebracht? In de tussenliggende tijd is het internet opgekomen, zijn technologieën als fotonica en robotica ontwikkeld en heeft technologie een samenleving van bijna onbegrensde mogelijkheden gecreëerd.

Steunpilaar van de economie 

'Als technisch bedrijf is het geweldig om deel uit te maken van de razendsnelle ontwikkelingen in de sector. Het is ook spannend om na te denken waar we de komende veertig jaar naartoe gaan', vertelt Maarten. 'Dat is natuurlijk koffiedik kijken, maar wat voor mij als een paal boven water staat is dat het, zeker in Nederland waar we een enorm sterke maakindustrie hebben, de ontwikkelingen in sneltreinvaart aan ons voorbij blijven gaan.' Met een exportwaarde van 150 miljard euro, opgebracht door ongeveer 95.000 bedrijven, is de Nederlandse hightech- en maakindustrie verantwoordelijk voor twintig procent van ons BBP. Dat maakt het een echte steunpilaar van onze economie.

Voelsprieten in de markt 

De High Tech Platform manager heeft zo zijn eigen visie over de huidige kennisdeling tussen maakbedrijven binnen de industrie. 'In de praktijk merk ik dat veel maakbedrijven het nog lastig vinden om elkaar te vinden, van elkaar te leren en samen te werken. Men denkt vaak, mijn concurrent zit in dezelfde straat als ik. Terwijl ik denk dat je echte concurrentie niet in de regio zit, maar in de VS en India. Van mij mogen de Nederlandse maakbedrijven wat dat betreft wat groter denken. Besef je dat je samen met je zogenaamde concullega's in de regio deel uitmaakt van een ecosysteem, waar je kennis deelt en samen innoveert. 

Door af en toe bij elkaar in de keuken te kijken, ontdekken bedrijven hoe ze elkaar kunnen helpen” Maarten Roos

'Door af en toe bij elkaar in de keuken te kijken, ontdekken bedrijven hoe ze elkaar kunnen helpen. Dan ontmoet je bijvoorbeeld iemand die capaciteit in de cleanroom over heeft om jouw bedrijf te helpen met het reinigen van je producten. Door te weten wat anderen doen kun je beter op elkaar aansluiten en zaken uitbesteden aan elkaar. Die voelsprieten in de markt helpen je ook om te zien of je helemaal up-to-date bent of misschien achterloopt in je machinepark.'

Mikrocentrum verbindt 

'Veel bedrijven snappen het belang van een ecosysteem, maar er is ook een grote groep die het moeilijk vindt om deze nieuwe manier van ondernemen te omarmen', vertelt Maarten. Er heerst een. soms oude manier van denken, zo van: wij hebben freesbanken dus we frezen onderdelen. Er wordt niet altijd nagedacht over de meerwaarde van het gesprek aangaan met je klant over het grote geheel waar je gezamenlijk aan werkt. In veel gevallen komt dat door tijdstekort. Het orderboek zit helemaal vol en de dagelijkse bedrijfsvoering slokt alle tijd op.

'Daarom is het fijn dat Mikrocentrum er is. Wij helpen drukke ondernemers via kleinschalige netwerkevenementen op een hele toegankelijke manier om in contact te komen met hun concullega's. Door twee tot drie keer per jaar bij elkaar te komen en samen een kop koffie of biertje te drinken, zie je waar je met zijn allen aan werkt. De visie van grotere geheel wordt een stuk helderder. Die visie is belangrijk om richting te geven voor de toekomst en leidend te blijven in een markt die voortdurend en razendsnel verandert.'

De kracht van de fysieke ontmoeting 

Bij Mikrocentrum geloven we in de kracht van de fysieke ontmoeting. 'Online meetings zijn misschien efficiënt, maar ze zullen nooit dezelfde kwaliteit hebben als fysiek bij elkaar zitten en van gedachten wisselen. Het fysieke contact is essentieel om belangrijke informatie van A naar B naar C te krijgen. Neem de reinheidseisen van ASML, waarbij bedrijven gen koper mogen verwerken op een verspanende machine als er ook stalen of titanium onderdelen voor ASML op worden gemaakt. Dat begint helemaal achterin de keten, maar naarmate het proces verder in de keten komt, gaat die kennis vaak langzaam verloren. Via het Clean Event dat we bij Mikrocentrum organiseren spijkert ASML hun toeleveringsketen jaarlijks bij met de nieuwe eisen. Ook op onze precisiebeurs is Clean altijd een belangrijk thema.' 

Online meetings zijn misschien efficiënt, maar ze zullen nooit dezelfde kwaliteit hebben als fysiek bij elkaar zitten en van gedachten wisselen” Maarten Roos

Synergie tussen OEM en MKB

Waarom is het zo belangrijk dat er een goede synergie tussen OEM's en hun toeleveringsketen is? Maarten legt uit; 'Wat het High Tech Platform ook doet is het bij elkaar brengen van de OEMs en hun toeleveringsketen. Daar profiteren beide partijen van. Het is heel fijn voor de toeleveringsketen om te weten waar een OEM zoals Thales of Vanderlande de komende vijf jaar naartoe gaat. En voor die OEM is het heel waardevol om hun informatie goed over te brengen naar de toeleveranciers, zodat zij zich kunnen voorbereiden op wat de OEMs aan het uitdenken zijn.'

'In het faciliteren van die synergie zie ik de komende tien tot vijftien jaar een belangrijke rol weggelegd voor Mikrocentrum en het High Tech Platform. Dat blijven we doen met kleine en grote evenementen, beurzen en onze Techcafés.

In het faciliteren van synergie zie ik de komende tien tot vijftien jaar een belangrijke rol weggelegd voor Mikrocentrum en het High Tech Platform” Maarten Roos

Online én fysiek

'Ook online vindbaarheid en kennisdelen worden steeds belangrijker. Het zal echter nooit alleen een online community worden, maar het kan versterkend werken bij de fysieke community. Een partij kan via ons vertellen wat zij weten over circulaire kunststoffen. Als wij vervolgens een fysiek evenement over duurzaamheid in de kunststoffenindustrie organiseren, kunnen we de juiste partijen uitnodigingen. Zo sluiten online en fysiek mooi op elkaar aan.'

Tijd voor een feestje

Waar ben je het meeste trots op, deze vraag stelde we Maarten en hij reageert enthousiast: 'Ik ben enorm trots op wat we met het High Tech Platform en al onze leden al bereikt hebben. Ons 40-jarige bestaan dit jaar mag dan ook groots gevierd worden. We hebben besloten om die verjaardag drie keer te vieren, in de drie regio's waar we het sterkst vertegenwoordigd zijn. Op 1 juni zijn we afgetrapt met een feestelijke bijeenkomst in Enschede, op 6 september gaat het feest verder in Rotterdam en op 5 oktober sluiten we het feestjaar af in Eindhoven. Ik kijk ernaar uit om elkaar dan weer te ontmoeten en kennis, ideeën en inspiratie uit te wisselen om ook de volgende veertig jaar het verschil te kunnen maken in de high tech maakindustrie.

Wil je je aanmelden voor de aankomende jubileumfeesten? Dan kan via onze High Tech Platform pagina.

Heb jij je al aangemeld voor een van onze aankomende jubileumfeesten?

Uitgegroeid tot 600 leden, mag het High Tech Platform dit jaar 40 kaarsjes uitblazen. Een mooi moment om daar samen met de leden en de bevriende netwerken op te proosten. Dat gaan we de komende maanden doen op drie verschillende locaties in de regio’s Rotterdam, Eindhoven en Enschede.

Meld je hier aan