Met enige regelmaat worden engineers betrokken bij klantgesprekken om de klant meer technisch inhoudelijk te kunnen adviseren. Wanneer deze gesprekken goed verlopen, vergroot dit het vertrouwen en helpt het om (onderliggende) problematieken eerder aan het licht te brengen. Tijdens de training Het klantgesprek voor engineers leer je dezelfde taal als jouw klant te spreken en mee te denken. Dit draagt bij aan een duurzaam fundament van de klantrelatie.

  • Leer de taal van jouw klant te spreken
  • Ontdek hoe je het vertrouwen van jouw klant kunt winnen
  • Ga aan de slag met onderhandelen en het sturen van een gesprek
Engineers die regelmatig contact hebben met de klant, waarbij niet alleen technisch inhoudelijke maar ook persoonsgerichte vaardigheden van groot belang zijn
HBO of MBO met bedrijfservaring
Indicatie duur: 2 dagbijeenkomsten
Bewijs van deelname
Alleen bedrijfsintern beschikbaar

Over de training Het klantgesprek voor engineers

Deze training helpt je als engineer het klantvertrouwen en daarmee de continuïteit van de relatie te versterken. Je leert bovendien:

  • De taal te spreken van (eind)beslissers
  • Gespreksinstrumenten om vertrouwen te vestigen
  • Onderhandelingstechnieken
  • De leiding te behouden in een gesprek
  • De interesse van jouw gesprekspartner(s) te behouden
  • Tegenwicht te bieden aan prijsdruk
  • Te werken volgens diverse marketingprincipes

Tijdens deze gespreksvaardigheidstraining zijn eigen praktijksituaties het uitgangspunt. Met vertrouwen als uitgangspunt komen ook het onderhandelen en de conversie tot opdrachten aan de orde.

Programma

Voorbereiding op de training

Wij vragen je voor aanvang van de training een intakeformulier in te vullen. Via dit formulier krijgt de trainer een beter beeld van jouw praktijksituatie en kan daardoor ook goed aansluiten op jouw leerdoelen.

Dag 1: de basisvaardigheden

  • Bespreken van praktijkgevallen en individuele wensen
  • Het verschil maken met andere aanbieders
  • Contactkwaliteit
  • Omgaan met de beslisgroep (DMU)
  • Voorwaarden voor wederzijds vertrouwen
  • Gespreksinstrumenten voor het vestigen van vertrouwen
  • De leiding van het gesprek houden
  • Interesse krijgen
  • Oefeningen

Dag 2:  conversie in de praktijk

  • Evaluatie van toepassing in de praktijk
  • Het effectieve voorstel voor het bieden van hulp
  • De gevoelige snaar
  • Onderhandelen op basis van vertrouwen
  • Omgaan met prijsbezwaren
Neem contact op voor meer informatie

Ontdek de mogelijkheden om deze training bedrijfsintern te organiseren

Wanneer je meerdere medewerkers in jouw bedrijf op wilt laten leiden, is het interessanter en voordeliger om een cursus bij je op locatie te organiseren. Een goede afstemming op jouw bedrijfsspecifieke situatie en de inzet van zeer ervaren docenten die hun sporen in de praktijk hebben verdiend is hierbij essentieel. Mikrocentrum is CEDEO-erkend en garandeert de beste kwaliteit.

Onze Programmamanager Opleidingen denkt graag met je mee!

Heb je interesse in een bedrijfsintern traject? Onze Programmamanager Opleidingen Wilma Kuijpers komt graag vrijblijvend bij je op bezoek.